Targetowanie w reklamach Social Media — dlaczego jest tak ważne?

Blog — czy i jak można na nim zarabiać
Blog — czy i jak można na nim zarabiać?
2 listopada 2019
Content Marketing — zainteresuj klienta wpisami i tekstami
Content Marketing — zainteresuj klienta wpisami i tekstami!
6 grudnia 2019
Pokaż wszystkie
Targetowanie w reklamach Social Media

Targetowanie w reklamach Social Media to jedna z największych korzyści i klucz do sukcesu reklamy internetowej. Tylko reklama internetowa daje możliwość tak dokładnego określania grupy docelowej i wyboru konkretnych osób, którym będzie wyświetlana reklama. Dzięki niemu możemy osiągnąć wiele korzyści i zdobyć wielu klientów na nasze produkty. Targetowanie nie jest również trudne, o co obawia się wiele osób.

Bez większych problemów po zapoznaniu się z podstawowymi zasadami będziemy mogli skutecznie skierować naszą reklamę do osób, które z największym prawdopodobieństwem kupią produkt lub usługę. Czym zatem tak dokładnie jest targetowanie? Dlaczego należy poświęcać mu tyle czasu i uwagi? Jakie korzyści możemy osiągnąć, określając dokładnie grupę docelową? Odpowiedzi na pytania, porady i wskazówki prezentujemy w dalszej części.

Czym jest targetowanie?

Targetowanie to określenie grupy docelowej. Dzięki niemu decydujemy które osoby o konkretnych cechach zobaczą naszą reklamę. Targetowanie odbywa się na podstawie takich opcji jak wiek, płeć, lokalizacja, język, zainteresowania, sytuacja zawodowa czy aktywność na portalu. Ustawień takich może być przeważnie kilkadziesiąt lub kilkaset — zależnie od tego, na jakim portalu społecznościowym uruchamiamy reklamę. Targetowanie pozwala na bardzo szczegółowe określenie grupy odbiorców lub wręcz przeciwnie podanie tylko ogólnych parametrów osób, którym zostanie wyświetlona nasza reklama. Im bardziej zawężamy grupę, tym większe prawdopodobieństwo pozyskania klienta na nasz produkt czy usługę.

Jeśli rozszerzamy grupę docelową, przyczyniamy się do zwiększenia świadomości marki i docierania z naszą ofertą do różnych ludzi z różnych grup. Targetowanie udostępniają wszystkie największe portale społecznościowe, które oferują płatne publikowanie reklam. Jest to jeden z największych plusów reklamy internetowej, który stanowi o popularności i skuteczności reklamy w Social Mediach. Tylko w Mediach Społecznościowych i sieci targetowanie może odbywać się tak szczegółowo i pozwalać na bardzo dokładne określenie grupy osób, którym zostanie wyświetlona nasza reklama.

Dlaczego warto poświęcać czas na dokładne targetowanie?

Targetowanie to jedna z najważniejszych czynności, z jakimi przychodzi nam się zmierzyć, uruchamiając własną kampanię reklamową. Pierwszym powodem, dla którego targetowanie jest tak ważne, jest efektywne wydawanie budżetu reklamowego. Jeśli dokładnie określimy grupę osób, której chcemy wyświetlić reklamę, nie będziemy marnować funduszy na emitowanie reklam np. samochodów osobom niepełnoletnim czy skoków spadochronowych emerytom. Dzięki temu będziemy płacić pieniądze tylko za emisję reklamy torebek kobietom między 20 a 50 rokiem życia, które lubią modę i pochodzą z dużych miast. Przełoży się to na uzyskanie dużego zarobku z małego budżetu reklamowego.

Drugim powodem, dla którego warto poświęcić targetowaniu nieco więcej czasu — jest skuteczność. Wynika ona z efektywności i bezpośrednio przekłada się na nasze zyski. Im szybciej znajdziemy największą grupę klientów, tym szybciej zwróci się nam koszt kampanii i szybciej zarobimy pieniądze. Te będziemy mogli przeznaczyć np. na rozwój firmy czy reinwestycje w kolejną kampanię. Spowoduje to szybszy rozwój i większe zyski.

Targetowanie pozwala również tworzyć profesjonalny i pozytywny wizerunek firmy. Jeśli emitujemy reklamy samochodu osobom, które lubią motoryzację, będziemy postrzegani pozytywnie. W przypadku gdy reklamę aut będziemy prezentować przypadkowym osobom, niektóre z nich mogą uznać naszą markę za “głupią”, “nieatrakcyjną” czy wręcz “nachalną”. Odpowiednie targetowanie przekłada się też na budowanie relacji z klientem. Jeśli wyświetlimy reklamę samochodu pasjonatowi, to nawet jeśli nie kupi go od razu — po pewnym czasie nadal będzie o nas pamiętał i mając do wyboru dwa modele — wybierze nasz. Targetowanie jest również ważne ze względu na klientów.

Czytaj również:

Reklama w Social Mediach jest bardzo korzystna pod wieloma względami – ale jeśli spełnimy kilka warunków. Gdy nie dostosujemy reklamy do odpowiedniej grupy, nasz przekaz nie będzie działał tak, jak tego byśmy chcieli. Używanie danego języka czy formy reklamy wśród osób z innej grupy docelowej spowoduje zmarnowanie pieniędzy, czasu i wysiłku. Obecnie klienci są świadomi i wymagający co przekłada się również na konieczność bardzo dobrego dopasowania reklamy do ich potrzeb. Jeśli tego nie zrobimy, nie odniesiemy ogólnego sukcesu.

Kiedy warto targetować — określać grupę docelową?

Określenie grupy docelowej odbiorców to bardzo ważny element każdej kampanii reklamowej. Targetować należy zawsze — nawet jeśli nie posiadamy konkretnych preferencji. W takim wypadku należy podać grupę w przybliżeniu, aby nie marnować budżetu i nie reklamować naszej usługi osobom, które z pewnością nie dokonają zakupu naszego produktu. Z pewnością określenie grupy docelowej — nawet szczegółowo pomoże, gdy zajmujemy się sprzedawaniem usług lub produktów. Wąska grupa osób może dać bardzo dobre rezultaty. Warto również określić grupę docelową lokalnie, gdy prowadzimy biznes stacjonarny. Pomoże to przejąć najbliższy rynek i pozyskać klientów np. z najbliższej okolicy.

O czym warto pamiętać?

Określając grupę docelową, należy pamiętać o kilku elementach. Pierwszy — bardzo często pomijany to język osób, którym zamierzamy wyświetlać reklamy. Pomimo tego, że określimy obszar, warto wybrać również język polski. W naszym kraju z Facebooka korzysta również wielu obcokrajowców, którzy przeważnie nie skorzystają z naszej oferty. Warto również wykonać kilka testów różnych grup docelowych na podobnym budżecie i w podobnym czasie. Dzięki temu sprawdzimy która grupa najlepiej reaguje na naszą reklamę, a potem będziemy mogli zwiększyć nakłady pieniężne na nią.

Przed rozpoczęciem kampanii reklamowej warto również zastanowić się oraz stworzyć profil klienta na podstawie doświadczeń lub naszej wiedzy. Jeśli bez zbędnej presji określimy klienta idealnego, będzie znacznie łatwiej wprowadzić nam ustawienia do managera reklam. Gdy będziemy naprędce wybierać konkretne opcje, możemy popełnić sporo błędów, które mogą okazać się bardzo kosztowne.