Pozycja w Google – jak ją sprawdzić?

Jak wybrać firmę SEO
Jak wybrać firmę SEO?
15 grudnia 2019
Reklama gabinetu dentystycznego
Reklama gabinetu dentystycznego
20 grudnia 2019
Pokaż wszystkie
Pozycja w Google – jak ją sprawdzić

Zajmowanie wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania jest kluczowe, jeżeli chcemy zdobywać nowych klientów i prowadzić dochodowy biznes. Dlatego też monitorowanie własnej pozycji powinno być dla nas nawykiem. Jak więc ją sprawdzić?

Jak ważna jest pozycja naszej domeny?

To, jaka jest pozycja naszej strony w wynikach wyszukiwania, przekłada się bezpośrednio na współczynnik kliknięć, jak i liczbę konwersji. Im wyżej domena znajduje się w SERP’ach, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik na nią wejdzie.

Nawet 75% internautów nigdy nie przechodzi do drugiej strony wyników. Dlatego dobrze jest starać się o TOP10, a najlepiej o TOP3. W tym celu warto skorzystać z narzędzi zewnętrznych, jak i tych udostępnianych przez Google. Pozwolą one na monitorowanie naszej pozycji, uwzględniając dziesiątki słów kluczowych związanych z naszą branżą.

Ponadto nasza pozycja odzwierciedla bezpośrednio efekty pozycjonowania. Jeżeli nasza strona internetowa zajmuje wysokie miejsce, znaczy to, że nasze działania przyniosły rezultat. Sprawdzimy dzięki temu także skuteczność słów kluczowych oraz profilu linków.

Dlaczego nie warto sprawdzać pozycji witryny ręcznie?

Sprawdzenie pozycji swojej strony bezpośrednio w wyszukiwarce wydaje się na pozór najłatwiejszą metodą. Jednakże takie wyniki nie są miarodajne. Ponadto wpisywanie każdego słowa kluczowego po kolei to czasochłonna i żmudna praca.

Na wyniki ręcznego sprawdzenia może wpływać wiele czynników, którym nie zawsze jesteśmy w stanie zapobiec. Zainstalowane aplikacje Google, jak i historia przeglądania to niejedyne aspekty, zmieniające wyniki wyszukiwania.

Duży wpływ ma także geolokalizacja. Wyszukiwarka na bieżąco sprawdza nasze położenie i dopasowuje wyniki. Co prawda można zmienić swoją lokalizację w ustawieniach, jednakże nie da nam to wystarczająco miarodajnych wyników.

Wszystkie te aspekty powodują, że rezultat ręcznego sprawdzania pozycji może być odmienny od raportów SEO. Agencje marketingowe wykorzystują w tym celu profesjonalne narzędzia, które podają rzetelny wynik. Pozostaje on całkowicie niezależny od historii przeglądania i ustawień domyślnych.

Niezawodny Search Console

Search Console to przydatne narzędzie analityczne od Google. Dzięki niemu możemy dokładnie monitorować swoją pozycję w SERP’ach. Ponadto otrzymamy niezbędne informacje dotyczące indeksacji strony.

Narzędzie od Google monitoruje wszystkie wyszukiwania, w których nasza witryna została uwzględniona. Dodatkowo uwzględnia on dokładne frazy użytkowników, ich pozycję, a także datę wyszukiwania. Przydatne są także informacje o tym, czy internauta wszedł na naszą stronę po wpisaniu danej frazy. Dzięki temu wybierzemy najbardziej trafne słowa kluczowe, a te o mniejszym współczynniku kliknięć – odrzucimy.

Search Console dostarczy nam także innych informacji, dotyczących bezpośrednio indeksacji domeny. Niekiedy jej pozycja zaczyna drastycznie spadać. Powodem tego może być wykrycie przez Google niepożądanych działań jak na przykład wysyłanie spamu. Informacje o takim incydencie możemy odnaleźć w centrum wiadomości w panelu Search Console.

Czytaj również:

Żeby mieć zawsze możliwość monitorowania swojej pozycji, należy zindeksować stronę w narzędziu Google. Nie można przy tym zapomnieć o wgraniu mapy strony, czy też pliku robots.txt. Pliki te ułatwiają robotom poprawne odczytanie witryny. Ponadto informacje uzyskane w Search Console pozwolą nie tylko sprawdzić pozycję domeny, ale dostarczą niezbędnych informacji w celu jej udoskonalenia.

Pozostałe narzędzia używane przez specjalistów SEO

Search Console nie jest jedynym narzędziem analitycznym, które wykorzystują agencje SEO. Bez wątpienia jest to jednak podstawowy program do monitorowania pozycji, jak i indeksacji domeny.

Oprócz niego agencje korzystają także z innych narzędzi. Są to przede wszystkim: Seo-Stat, Stat4SEO, czy też Serprobot. W przeciwieństwie do Search Console narzędzia te są jednak płatne. Pomimo tego są powszechnie używane, aby na bieżąco monitorować daną domenę.

Narzędzia analityczne tego rodzaju pozwalają na sprawdzenie pozycji na wiele słów kluczowych jednocześnie. Dzięki temu nie tylko możemy być na bieżąco, ale mamy także szansę na szybką reakcję, kiedy nasza pozycja zacznie zauważalnie spadać.

Jeżeli nie chcemy inwestować w płatne programy, możemy wybrać ich bezpłatne odpowiedniki. Narzędzia analityczne takie jak Gspot oferują darmowe monitorowanie pozycji naszej domeny. Musimy jednak liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Bezpłatne aplikacje mogą mieć limit analizowanych słów kluczowych. Dlatego też będą nieefektywne w przypadku większych portali internetowych.

Monitorowanie domeny to jedno z najbardziej kluczowych, ale i czasochłonnych zajęć. Dlatego warto powierzyć to zadanie profesjonalistom. Agencja SEO będzie nie tylko posiadała odpowiednie narzędzia, ale także wiedzę oraz doświadczenie. Dzięki temu nie będziemy musieli wykupywać dodatkowych abonamentów do aplikacji analitycznych. Regularne raporty, jak i rekomendacje działań pozwolą sukcesywnie zwiększać pozycję naszej witryny.