Wizytówka Google to szansa na pozyskanie klienta i opowiedzenia mu o sobie jeszcze na poziomie strony z wynikami. Adres, zdjęcie, numer telefonu – to tylko część informacji, jaką możemy mu przekazać. Jak założyć swoją wizytówkę i co możemy w niej umieścić?
Wizytówki Google to narzędzie, które pozwala wyświetlać informacje o naszej firmie z poziomu strony z wynikami wyszukiwania. Wyświetlają się one w momencie, gdy użytkownik wpisuje albo naszą nazwę lub konkretne produkty, czy usługi, jakie mamy w ofercie.
W pierwszym przypadku, czyli po podaniu nazwy firmy, Google pokaże nasz profil po prawej stronie wyników. Odnajdą się na nim nasze podstawowe informacje, opinie, a także zdjęcia i mapa. W przypadku sklepów internetowych profil można także wzbogacić poprzez dodanie konkretnych produktów.
Jeśli użytkownik będzie wyszukiwał ogólne hasła, na stronie z wynikami może pojawić się lista z trzema wizytówkami innych firm. Są one dobierane względem odległości od danego miejsca, jak też opinią internautów i pozycją witryny.
Ale właściwie, po co nam wizytówka? Możemy ją potraktować, jako bezpłatną reklamę. Jej założenie nic nas nie kosztuje i do niczego nie zobowiązuje. A my możemy wyświetlić się na jednej stronie 2, a nawet 3 razy, jeśli mamy uruchomioną kampanię GoogleAds.
Warto mieć z tyłu głowy również ostatnie trendy wyszukiwań. Coraz więcej z nich nie kończy się przejściem na żadną witrynę. W roku 2019 odsetek tzw. zero-click search wyniósł aż 50%. Skąd zatem połowa użytkowników zdobyła potrzebne informacje? Po pierwsze są to knowledge boxy, jakie wyświetlają się z odpowiedzią z danej strony, a po drugie – wizytówki, które umożliwiają sprawdzenie adresu, telefonu itp. bez wchodzenia na stronę.
Jak już wspomnieliśmy, posiadanie wizytówki jest bezpłatne i niezobowiązujące. Żeby jednak ją zdobyć, musimy podać Google informacje o naszej firmie, które mają się wyświetlać na profilu. W tym celu należy zarejestrować ją w Google Moja Firma.
Na stronie musimy podać takie informacje jak nazwa, adres firmy, a także określić kategorię. Będziemy także zapytani o to, czy obsługujemy klientów poza podaną lokalizacją, a także o numer telefonu i adres URL.
Kiedy zatwierdzimy wszystkie informacje, nie pozostaje nam nic innego aniżeli zaczekanie na weryfikację wizytówki. W tym celu otrzymamy dedykowany kod, który może być nam wysłany fizycznie na podany adres, jak też na skrzynkę elektroniczną. Niekiedy Google używa także numeru telefonu, a jeśli mamy powiązany z e-mailem Google Search Console – nasza wizytówka powinna być zaakceptowana automatycznie.
Wizytówka powinna być jak najbardziej atrakcyjna dla użytkownika. Dlatego oprócz podstawowych informacji, warto, aby posiadała ona także zdjęcia i opisy. To, co do niej dodamy, zależy przede wszystkim od typu prowadzonych usług.
W przypadku sklepu internetowego możemy uzupełnić ją także o produkty, nowości, wydarzenia czasowe, a także ofertę. Dodając wpis, pamiętajmy o atrakcyjnym zdjęciu oraz krótkim opisie, który będzie zachęcał do odwiedzenia strony.
Z kolei w zakładce Informacje możemy podać bardziej szczegółowe informacje dotyczące naszego punktu. Zaliczamy do nich: godziny otwarcia, wejście dla niepełnosprawnych, możliwość płatności kartą, krótki opis, czy też dodatkową kategorię. To właśnie w tym miejscu możemy zamieścić pozostałe zdjęcia. Mogą one przedstawiać wnętrze budynku, jak też jego wygląd z zewnątrz, a nawet nasz zespół. Istnieje także możliwość dodania 30-sekundowego video.
Na wystawione opinie warto przeznaczyć osobny wątek. Zakładając swoją wizytówkę Google, musimy być świadomi tego, że nasi klienci, ale też inni użytkownicy, mogą zamieścić dowolną opinię na nasz temat oraz wystawić ocenę. Suma głosów będzie się wyświetlała obok naszej wizytówki, dlatego warto zadbać o jej jak najwyższą wartość. Co ciekawe, Google może zaczytywać oceny także z innych źródeł jak Ceneo, czy Facebook.
Jak sobie zatem poradzić z negatywną opinią? Najlepiej jest w ogóle do niej dopuścić, czyli świadczyć usługi na jak najwyższym poziomie. Jednakże, jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce, warto podejść do niej ze zdrowym rozsądkiem. Przede wszystkim upewnijmy się, że opinia faktycznie pochodzi od naszego niezadowolonego klienta, czy też może została umieszczona przypadkowo lub jest to atak konkurencji. Jeśli tak, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zgłosić wypowiedź użytkownika.
Jeśli jednak wina leży po naszej stronie, warto jak najszybciej na nią odpowiedzieć. Wtedy pokażemy wszystkim, że zależy nam na szybkim rozwiązaniu sprawy. Postępujmy jednak delikatnie i nie próbujmy za wszelką cenę dowieść swojej racji. Niekiedy warto po prostu przeprosić, jeśli mamy taką możliwość – możemy zaproponować rekompensatę użytkownikowi. Tym samym nawet negatywna opinia może mieć na koniec pozytywny obraz, jeśli odpowiednio do niej podejdziemy.
Czy zatem warto założyć swoją wizytówkę? Jak najbardziej. Jest to bezpłatne i proste narzędzie, które pomoże nam nie tylko przy prowadzeniu biznesów lokalnych, ale także sklepów internetowych i innych usług. Dzięki statystykom z Google Analytics dowiemy się, jakie hasła spowodowały wyświetlenie wizytówki, co pomoże nam jeszcze trafniej dobierać słowa kluczowe, a tym samym pozycjonować witrynę i zdobywać nowych klientów.