Co to jest optymalizacja techniczna strony?

Co to jest wizytówka Google
Co to jest wizytówka Google?
7 kwietnia 2020
Dlaczego opinie Google zniknęły
Dlaczego opinie Google zniknęły?
7 lipca 2020
Pokaż wszystkie
Co to jest optymalizacja techniczna strony

Optymalizacja strony to jeden z najważniejszych aspektów technicznych. Bez niej wszelkie działania związane z content marketingiem oraz pozycjonowaniem, nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Ponadto optymalizacja ułatwia indeksację witryny oraz poprawia jej pozycję. Jakie działania są jednak niezbędne i o czym musimy wiedzieć?

Dlaczego optymalizacja techniczna jest tak ważna?

W optymalizacji technicznej skupiamy się nie na tym, jak tworzyć treści dla odbiorców, ale jak je przekazywać. To właśnie dzięki tym działaniom nasza strona jest bardziej przystępna dla użytkowników oraz dla robotów wyszukiwarki, które odpowiadają za jej indeksację. Szkoda byłoby zatem, żeby wyszukiwarka źle oceniła naszą ciekawą treść „tylko” z powodu złej optymalizacji strony. Dlatego warto poświęcić chwilę uwagi zagadnieniu, jakim jest wdrożenie poprawek technicznych.

Optymalizacja jest częścią SEO on-site. Jest to zatem modyfikacja poszczególnych elementów wewnątrz strony, które mają wpływ na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Z kolei działania off-site, czyli poza stroną, to przede wszystkim pozycjonowanie, polegające między innymi na pozyskiwaniu linków. Jednakże punktem wyjścia jest zawsze zoptymalizowana witryna.

Zalety optymalizacji strony

Wiemy już, że optymalizacja jest niezbędna, jeśli chcemy myśleć o pozycjonowaniu. Żeby jednak nie czekać z wprowadzeniem odpowiednich zmian, warto uzmysłowić sobie szereg korzyści, z jakich możemy czerpać dzięki optymalizacji.

Oczywiście główną zaletą jest szybsza droga na wysokie miejsca w wynikach wyszukiwarkach. Im wyżej się pojawiamy, tym więcej osób do nas trafia. Ponadto witryna, która jest przyjazna użytkownikom oraz kompatybilna z ich urządzeniami, zwiększa swoje zaufanie i wiarygodność. O wiele łatwiej będzie także budować swoją reputację. Klient, który jest zadowolony z nawigacji i przejrzystej treści, z większą chęcią poleci witrynę dalej, co przełoży znowu na naszą pozycję w wynikach.

Optymalizacja techniczna – najważniejsze elementy

Na jakich elementach warto się skupić, optymalizując stronę? Lista mogłaby być naprawdę długa. Jednakże jesteśmy w stanie wydzielić kilka aspektów, które składają się prawidłową konfigurację strony. Poniżej prezentujemy najważniejsze z nich.

Indeksacja witryny

Niewątpliwe jeden z najważniejszych czynników, które musimy uwzględnić. Jeśli nasza strona nie zostanie poprawnie zindeksowana, może nie pojawić się w wynikach wyszukiwania. Dlatego jest to element, który należy sprawdzić w pierwszej kolejności.

Żeby zadbać o indeksację witryny, korzystamy z pliku robot.txt. Dzięki niemu możemy przekazać robotom wyszukiwarki, które pliki i strony chcemy, aby były indeksowane. Plik musi zawierać co najmniej jedną regułę, która blokuje lub daje dostęp robotowi do naszej strony.

Może także skorzystać z metatagu robots, który znajduje się w nagłówku w kodzie źródłowym. Pozwoli on na zindeksowanie witryny, ale bez pokazywania jej w wynikach wyszukiwania.

Działające przekierowania i poprawne linki

Natrafienie na błąd 404 jest niezwykle irytujące dla użytkowników. Również roboty zwracają uwagę na ten czynnik. Zdarza się bowiem, że niektóre podstrony przestają istnieć lub też zmienia się ich adres. Jeśli zaś pozostawimy w obrębie witryny niedziałające do nich linki, możemy generować niepotrzebne błędy. Żeby sprawdzić niepoprawne linki, warto zajrzeć do raportów z Google Search Console.

W przypadku, kiedy podstrona ma się znaleźć pod nowym adresem, korzystamy z przekierowań: 301 i 302. Przekierowanie 301 ma charakter stały, kiedy moc podstrony jest przekazywana na nowy adres. Jeśli zaś wykonujemy przebudowę witryny lub mamy chwilową awarię serwisu, możemy przenieść ją tymczasowo na nowo adres, za pomocą przekierowania 301.

Wdrożenie HTTPS

Każdy adres strony internetowej jest poprzedzony wybranym protokołem. Może być to protokół HTTP lub HTTPS. Coraz więcej stron posiada jednak certyfikat SSL, który pozwala zmienić przekierowanie na szyfrowane, a co zatem idzie – bezpieczniejsze.

Protokół HTTPS pozwala na przekazywanie danych w sposób trudny do przechwycenia przez osoby niepożądane. Jest on zatem niezbędny w przypadku stron bankowych, sklepów internetowych, a także pozostałych witryn z możliwością rejestracji czy też umożliwiających płatność kartą. Jak więc widzimy, jest to zdecydowana większość stron. Korzystanie z protokołu HTTP jest dzisiaj niewystarczające.

Szybkość i kompatybilność na urządzenia mobilne

Poprawna indeksacja techniczna witryny sprawia, że strona ładuje się znacznie szybciej. Zbyt długi czas oczekiwania jest niestety odczytywany bardzo negatywnie przez samą wyszukiwarkę, jak i jej użytkowników. Wpływ na prędkość ładowania się strony ma wiele czynników. Przeważnie należą do nich zbyt duże grafiki lub obciążające witrynę wtyczki.

Z kolei kompatybilność na urządzenia mobilne to tak zwana zasada mobile first, która przypomina nam o tym, że ponad połowa ruchu ma miejsce dzięki telefonom lub tabletom. Warto zatem ułatwić nawigację po stronie, dzięki dostosowanej wersji na mniejsze urządzenia.

Optymalizacja techniczna obejmuje znacznie więcej aspektów, których nie sposób omówić w jednym artykule. W naszych działaniach kierujmy się jednak funkcjonalnością i wygodą stron, co uprości przemieszczanie się po niej robotów oraz użytkowników.