Co to jest NAP i jak może pomóc przy pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

Teksty SEO — jak napisać poprawnie tekst pod pozycjonowanie
Teksty SEO — jak napisać poprawnie tekst pod pozycjonowanie
6 stycznia 2020
Artykuł sponsorowany – uniwersalne narzędzie w marketingu online
Artykuł sponsorowany – uniwersalne narzędzie w marketingu online
20 stycznia 2020
Pokaż wszystkie
Co to jest NAP

Wizytówki wirtualne, czyli NAP, odgrywają ważną rolę przy pozycjonowaniu i zwiększaniu świadomości marki. Żeby uzyskać pożądane efekty, warto zadbać nie tylko o ich aktualność, ale także o wysokiej jakości portale zewnętrzne i obecność klikalnego linku. Jakie efekty mogą przynieść one naszej lokalnej firmie?

NAP – czyli, co to takiego?

NAP są to inaczej wizytówki wirtualne naszej firmy umieszczane na portalach zewnętrznych. Ich nazwa pochodzi od trzech, podstawowych danych, takich jak: Name, Adress, Phone. Oczywiście informacji może być znacznie więcej. Jeżeli NAP są wzbogacone o adres e-mail, czy też godziny otwarcia.

Tego rodzaju wizytówki NAP są umieszczane na wielu dedykowanych ku temu portalach. Przede wszystkim są to Google Maps. O tę wizytówkę warto zadbać już na samym początku. W tym celu należy podać informacje o naszej działalności w Google Moja Firma. Po ich zweryfikowaniu nasza wizytówka będzie się pojawiać obok wyników organicznych. Jednakże oprócz Google, mamy do dyspozycji także szereg katalogów firm, czy też oficjalne strony miast, czy województw.

Google Maps umożliwia dodanie danych dodatkowych za darmo. Jednakże zdarza się, że niektóre katalogi mają przewidzianą opłatę, która obowiązuje dopiero po pewnym czasie. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy strona jest wystarczająco wiarygodna i czy link od niej będzie wartościowy – lepiej zrezygnujmy z takiej usługi.

Czy potrzebujemy wizytówki NAP?

Wyobraźmy, że pilnie potrzebujemy skorzystać z usług mechanika samochodowego. Oczywiste jest, że korzystamy z wyszukiwarki Google, aby porównać oferty i znaleźć najlepszą opcję. Kiedy widzimy firmę, która jest wspomniana na kilku stronach (także w postaci wizytówek NAP), jesteśmy bardziej skłonni do wyboru jej, aniżeli firmy „ducha”, która poza swoją witryną praktycznie w sieci nie istnieje.

To, czy firma z dużą ilością wizytówek jest faktycznie lepsza, od tej, która nie posiada ich wcale, to kwestia względna. Jedno jest pewne, jeżeli chcemy dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów – wizytówki NAP to nasza furtka. Pozwolą one nie tylko się wypromować, ale także zwiększą zaufanie do naszej marki, a to już przełoży się bezpośrednio na liczbę konwersji.

Jak wizytówki wpływają na pozycjonowanie lokalne?

Zwiększenie zaufania do naszej marki to tylko jedna z korzyści, jakie niosą ze sobą wizytówki NAP. Nie zapominajmy także o ich wpływie na pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwarki. Mogą one pełnić jeden z elementów linkowania zewnętrznego.

Umieszczając wizytówkę z danymi, wystarczy uzupełnić ją o klikalny link. Dzięki temu użytkownik przejdzie bezpośrednio na naszą witrynę i zapozna się z ofertą. Nie jest to jedyna zaleta. Tak zwany link juice może ubogacić nasz profil linków.

Odnośniki mogą mieć atrybut nofollow, jak i dofollow. Wizytówki, które znajdują się na wartościowych serwisach, są zauważalne przez roboty indeksujące, rankują taką stronę wyżej. Warto więc sprawdzić, gdzie umieszczamy linki. Niekiedy lepiej jest się zdecydować na mniejszą ilość płatnych wizytówek, aniżeli na masowe odnośniki marnej jakości.

Dodawanie NAP jest opłacalne dla naszej działalności. Dzięki temu możemy w prosty sposób wpłynąć na pozycję naszej strony. Jeżeli sami nie wiemy, gdzie dodawać wizytówki, warto skorzystać z usług agencji, która oferuje pakiety NAP. Ich wdrożenie może dać pierwsze rezultaty już po 2-3 miesiącach. Efekty są długotrwałe oraz stabilne. Dzięki nim możesz prześcignąć swoją konkurencję bez dużego wysiłku.

O czym należy pamiętać umieszczając wizytówki NAP?

Jedną z najważniejszych kwestii są aktualne dane. Sprawdź koniecznie, czy dane, które podajesz, są aktualne. Powinny być one takie same jak na wizytówce Google Moja Firma. Jeżeli liczba katalogów jest spora – sporządź ich listę z danymi dostępowymi. Dzięki temu oszczędzisz sobie wiele pracy w przypadku konieczności zmiany informacji.

Ponadto wielu specjalistów SEO uważa, że Google sprawdza indeksację witryn, porównując dane o firmie na różnych portalach. Jeśli na każdej wizytówce jest inny adres, czy numer telefonu, wyszukiwarka uzna naszą stronę za niezaufaną i obniży jej pozycji.

Nie zapominajmy też o użytkownikach. Oni również mogą poczuć się zagubieni. Jeżeli wszędzie będzie dostępna inna informacja – zrezygnują. Może zdarzyć się tak, że wyślą do nas maila, na adres, który już nie funkcjonuje. Jeśli nie otrzymają informacji od nas, mogą poczuć się zawiedzeni i poszukają kogoś innego. Nie należy więc nigdy zaniedbywać informacji kontaktowych, również tych, które pochodzą z serwisów zewnętrznych.

Wizytówki NAP służą jako pomoc w budowaniu naturalnego profilu linków, jak i zwiększają zaufanie odbiorcy. Są swoistym znakiem, że nasza firma ma czym się pochwalić. Obecność wizytówek wirtualnych to gwarancja jakości dla potencjalnego klienta. Ponadto przyśpieszą one pozycjonowanie strony i usytuują ją na szczycie wyników wyszukiwania.

Wirtualne wizytówki to konieczność branży lokalnych, ale nie tylko. Warto zadbać o to, aby nasi obecni oraz przyszli klienci wiedzieli, gdzie i jak nas szukać. W końcu taką rolę od zawsze wizytówki pełniły.