Audyt stron internetowych — co to takiego?

Reklama gabinetu dentystycznego
Reklama gabinetu dentystycznego
20 grudnia 2019
Teksty SEO — jak napisać poprawnie tekst pod pozycjonowanie
Teksty SEO — jak napisać poprawnie tekst pod pozycjonowanie
6 stycznia 2020
Pokaż wszystkie
Audyt stron internetowych — co to takiego

Audyt stron internetowych to podstawowe narzędzie do diagnozowania naszej witryny przed lub w trakcie jej pozycjonowania. Audyt taki staje się również coraz bardziej popularny i coraz częściej wykorzystywany, aby nie pozycjonować swojej strony internetowej “w ciemno”. Choć audyt oferują już wszystkie profesjonalne agencje seo na rynku i jest on ogólnodostępny, w dalszym ciągu wiele osób nie wie do końca czym jest, czy warto go wykonywać i na czym polega. W tym tekście odpowiadamy na te wszystkie pytania i przybliżamy tematykę audytu seo.

Czym jest Audyt SEO i kto go przeprowadza?

Audyt SEO to sprawdzenie naszej witryny pod kątem pozycjonowania oraz robotów wyszukiwarki Google. Audyty takie przeprowadzają agencje SEO lub firmy IT. Na rynku istnieje wiele takich firm, a zamówienie audytu jest proste. Sam audyt polega na szczegółowym badaniu poszczególnych części strony internetowej. Są one sprawdzane pod kątem poprawności, działania czy potencjału. Efektem audytu SEO jest stworzenie raportu przez agencję audytującą.

Znajdują się w nim wszystkie uwagi, informacje o przeprowadzonych czynnościach czy sugestie i rekomendacje. Raport jest napisany prostym językiem, a korzystać możemy z niego osobiście lub możemy przekazać go np. agencji seo, która zajmuje się pozycjonowaniem naszej strony. Choć każda agencja SEO przeprowadza audyt nieco innymi sposobami i przy pomocy nieco innych narzędzi, ogólnie otrzymamy takie same — kompleksowe informacje o naszej stornie internetowej. Audyt SEO dotyczyć może stricte samej witryny lub być rozszerzony i brać pod uwagę także obecną pozycję w Google, linkowanie zewnętrzne itp.

Ceny audytów SEO są różne i rozpoczynają się od kilkudziesięciu złotych. Będą one zależały m.in. od wielkości i typu naszego serwisu, oferty i renomy agencji audytującej czy zakresu pracy. Audytowi poddać można każdy serwis internetowy, niezależnie czy służy jedynie jako strona firmowa, duży serwis czy witryna prywatnego projektu.

W jakim celu się go wykonuje?

Audyt SEO wykonuje się w celu sprawdzania obecnego stanu naszej strony internetowej. Dzięki tej wiedzy możemy lepiej zarządzać serwisem oraz wykorzystywać jego całkowity potencjał – to właśnie drugi powód, dla którego przeprowadza się audyt. Dzięki informacjom pozyskanym podczas badania serwisu możemy sprawić, że strona będzie działa wydajniej i będzie przynosiła większe zyski. Audyt SEO wykonuje się również jako podstawę pozycjonowania.

Tylko mając kompleksową wiedzę o serwisie, możemy skutecznie i efektywnie pozycjonować naszą witrynę. Będziemy mogli w takiej sytuacji świadomie podejmować decyzje o dalszych krokach pozycjonowania lub zrobi to za nas agencja seo. Samo wykonanie audytu i badanie strony www nie poprawi jej pozycji, ale da wiele informacji oraz danych, dzięki którym będziemy mogli zwiększać pozycję naszej strony w wyszukiwarce.

Jak przebiega audyt i co jest sprawdzane w jego trakcie?

Audyt seo może różnić się w zależności od danej firmy czy specjalisty, ale efektem jest sprawdzenie wszystkich — tych samych elementów serwisu. Z pewnością podczas audytu sprawdzana jest konstrukcja samej witryny oraz jej kod. W tej części audytu testom poddawane są również kwestie bezpieczeństwa, certyfikatów czy kwestia ogólnej szybkości działania strony. Wszystkie te elementy mają spory wpływ na pozycjonowanie naszej witryny.

Kolejnym elementem badanym podczas audytu jest treść oraz nasycenie słowami kluczowymi. Specjaliści sprawdzają, czy na stronie znajdują się odpowiednie słowa kluczowe i frazy, pod jakimi chcemy być wyszukiwani oraz testują jakość tekstu. Mogą sprawdzać, czy na stronie jest odpowiednio dużo wpisów, czy są one odpowiednio sformatowane, posiadają linkowanie wewnętrzne itp. Jest to jedna z najważniejszych kwestii wpływających na pozycjonowanie i obowiązkowy punkt każdego audytu seo. Autorzy sprawdzać będą również z pozoru błahe elementy witryny, o których często zapomina się przy jej tworzeniu takie jak nazwy alternatywne zdjęć i plików, metadane czy nagłówki i nazwy poszczególnych podstron pod kątem słów kluczowych.

Oprócz działań na samej stronie internetowej, audytorzy mogą również sprawdzać linki zewnętrzne oraz to czy są poprawne i w jaki sposób wpływają na pozycjonowanie witryny. Oprócz działania offsite i onsite audyt zawiera również informacje o aktualnym stanie naszej strony takie jak statystyki odwiedzin, pozycji pod danymi frazami itp. Podczas audytu seo sprawdzane są zatem wszystkie te elementy, które w mniejszym lub większym stopniu wpływają na pozycję naszej witryny w wyszukiwarce Google.

Dlaczego i kiedy warto wykonać audyt SEO?

Audyt SEO to bardzo korzystne dla nas i naszej strony rozwiązanie. Zdecydowanie warto przeprowadzać go regularnie np. co rok lub przed rozpoczęciem pozycjonowania. Taki krok możemy również wykonać po zakupie serwisu lub jego stworzeniu lub jeśli nigdy nie wykonywaliśmy audytu.

Audyty SEO są szczególnie wskazane, jeśli nasza strona służy nam w celów zarobkowych lub biznesowych. Sama inwestycja z pewnością zwróci się w krótkim czasie kiedy będziemy pozycjonować witrynę skuteczniej lub będzie działała sprawniej po wprowadzonych zmianach. Jeśli zatem zależy nam na wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google, zdecydowanie warto przeprowadzać takie audyty.

Audyty w agencji SEO a audyty automatyczne (darmowe) – Co wybrać?

Ciekawą opcją z której (niestety) korzysta coraz więcej, osób są darmowe lub niezwykle tanie audyty automatyczne w sieci. Przeprowadzane są one przez roboty i automaty oraz sprawdzają w podobny sposób naszą witrynę co specjaliści. Po opłaceniu małej sumy możemy wtedy w krótkim czasie uzyskać raport i przeprowadzić audyt seo naszej strony. Takie rozwiązanie nie jest jednak polecane i nie jest najkorzystniejszym rozwiązaniem. Serwisy automatyczne do audytów SEO sprawdzają strony według jednego standardowego klucza. Nie interpretują również informacji oraz nie analizują faktów o naszej stornie.

Choć jest to szybki i wygodny sposób na “audyt SEO” nie będzie miarodajny i pomocny. Specjaliści z agencji seo przeprowadzający audyt mają na uwadze, jaki typ strony sprawdzają i nie zarzucą nam np. zbyt dużej ilości zdjęć na stronie, jeśli wiedzą, że jest to serwis ze zdjęciami — a co będzie miało miejsce w przypadku audytów automatycznych. Analogicznie specjaliści mogą rekomendować pewne rozwiązania, polecać dalsze kroki itp. Jeśli więc zależy nam na audycie SEO, warto zwrócić się do agencji lub ‘“żywych” specjalistów.